søndag 18. desember 2022

Mester`n blir "proff"

Når man hører ordet ishockey er det sikkert mange som tenker testosteron, macho og menn. Men det er mange år siden Storhamar gikk i mot strømmen, og fikk norges første kvinnelige leder for en hockeyklubb. Det var heller ingen hvem som helst som kom inn på ett bananskall. Hun het nemlig Inger Johanne Muri, og var i tillegg til å være en særdeles kompetent dame, også svigermoren til Mester Erik Kristiansen. Kallenavnet ble selvfølgelig også der etter, Supergran! Mange har hatt gleden av å ta deler av utdanningen sin gjennom nevnte Inger Johanne. Hun var nemlig i tillegg til å være daglig leder, også rektor ved "Ajerhallen Videregående". Det var skolen for oss som ikke orket å gå helt frem til inngangsdøra på Ajer Videregående hver dag. Man kan si at det alltid var en stol ledig på kontoret til "rektor". Derfor var nok også denne "gagen" litt på grensen, men ikke mindre morsom for det... Vi snakker desember måned, og det er kort tid til Storhamar Hockey skal arrangere julebord på Iskroa. Alltid i forkant av disse happeningene, så ble det gjort forsøk på å lage ulike humoristiske innslag, og helst på andre sin bekostning enn sin egen:-) Undertegnede hadde tidligere med store ord og i voldsomme vendinger fortalt om mitt hockeyeventyr fra Alaska. Så navnet Jim Knapp hadde nok festet seg hos mange i miljøet. Da jeg så ringer til nevnte Inger Johanne er det derfor ikke så rart hun går rett på limpinnen. Jeg prestenterer meg på så "brei" american som jeg greier, og sier at mitt navn er Jim Knapp og at jeg ringer fra Minnesota North Stars i NHL. Vi er på jakt etter Erik Kristiansen, men har skjønt at han har hemmelig telefonnr. (som du skjønner så er det så lenge siden at folk hadde hjemmetelefon) Det er ikke så rart at Inger Johanne får denne telefonen, siden hun er leder i klubben. Hun gir meg så etter en stund litt motvillig nummeret til Mester Erik. Hun ber om at dette ikke blir gitt videre, noe som selvfølgelig ville være utenkelig fra en "proff" klubb. Jeg får henne til å love å ikke si dette videre, noe jeg selvføgelig vet ikke kommer til å skje... Så allerede når jeg ringer hjem til Mestern, som jeg vet ikke er hjemme, så har Inger Johannen allerede snakket med datteren sin Cathrine. Hun sier jeg kan ringe tilbake litt senere, for da er Erik hjemme. Men på grunn av tidsforskjellen så sier "Jim Knapp" at han vil ta kontakt i løpet av noen dager... Ryktene sprer seg raskere enn ild i tørt gress, og de når kjapt frem til Finn Paulsen. Heldigvis tenker jeg, for han hadde ikke klart å holde på en hemmlighet etter å ha trekt pusten. (han har forandret seg mye siden den gang altså, bare så det er sagt:-) Men nå vet nesten alt som kan krype å gå om "henvendelen" fra NHL. Det er bare en person som ikke er nevneverdig påvirket, nemlig hovedpersonen selv, Mester Erik Kristiansen. Han er helt som vanlig, og er heller ikke så keen på å prate rundt dette. Men den jobben er det andre som tar seg av på en helt utmerket måte. Finn Paulsen har fortalt det til sine 300 nærmeste, og de til sine... Så nå summes det i alle kroker og kriker om interessen fra "Over There" (hockeyslang for NHL) rundt Mestern. Kvelden kommer da det skal være julebord på Iskroa. Aller er pyntet til fest, og det er en nesten litt spent stemning siden alle har hørt om telefonen fra "Jim Knapp". Jeg begynner nå å få litt harehjerte i forhold til hvordan jeg skal komme meg ut av denne spøken, for nå er det snart så det kommer oppslag i ett eller annet medie... Jeg har nå innlemmet en del av mine nærmeste i laget, om at det er jeg som er "Jim". De synes jo selvfølgelig dette er rasende festlig, men skjønner mitt dilemma. Det var nemlig ikke noe brennende ønske hos undertegnede om å få en "blånese" av Mester Erik. (det var noe han alltid brukte i stedet for å slå. Han tok et fast og godt grep i nesetippen din, og vred rundt ett par ganger slik at nesa fikk en lillablå farge, som et middels sugemerke kan man godt si) Svein Haral Arnesen blir derfor drillet, og tar ordet under middagen. - Som noen kanskje vet her (NOEN?) så går det rykter om interesse fra Minnesota North Stars rund Mestern... - Nå har det fantastiske skjedd, at "Jim Knapp" har sittet på et fly i hele natt for å komme hit i kveld. Så ta vel i mot JIM KNAPP! Når da undertegnede kommer lunkende opp trappa med et forsiktig smil på leppene, så kan man vel si at det var noen som for første gang fikk haka ut av ledd... Men alle tok det fint, etter noen år, og jeg unngikk blånese (denne gangen) Men til alle de som fikk Langnese: Unnskyld!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar