mandag 13. februar 2017

Fra håndjern og prat til Heia Hamar!



Hva gjør man når øya ikke er mulig å lukke fordi både kropp og hode er litt mer enn middels på høygir. Joa, jeg ser at mange kanskje vil si at det ikke er mot normalt for Rablings. Men denne gangen er det faktisk litt mer innhold enn vanlig, noe som kanskje faktisk er mot normalt.

Det nærmer seg en kjempehæppening på Hamar! Sjølveste Sting skal spille på Stortorget i Hamar. Alt er timet og tilrettelagt. En post på Facebook (ett sted jeg befinner meg litt mer enn middels mye) fanger min interesse. Eierne av Svare & Berg varsler at de vil legge inn årene etter konserten på torget.

Jeg er kanskje det man kan kalle litt over middels impulsiv, så jeg kaster meg på telefonen og ringer Thorleif S. Nielsen som er en av de nye eierne. Han svarer selvfølgelig at jeg er litt for fremme i skoa, men at hvis de som nevnt på Facebook vil kaste inn håndkleet, så ta kontakt igjen. - Men akkurat nå, som vi har eiet bygget i ca. 24 minutter, så er du litt i overkant ivrig :-)

Joa, jeg forstår hva han sier, og legger hele greia på is i ca. 25 minutter. Da starter kverna mellom de to alt for store øra mine å kverne. Men tenk, tenk om de virkelig skal gi seg og jeg kan få kjøre i gang med min store drøm, et eget utested i Hamar - som skal hete Heia Hamar! At man er Greven av bar bakke, og selv ikke hos Bandidos ville fått låne ei krone, så formes en liten drøm under luggen. Drømmen om Heia Hamar!

Dagene går, og plutselig kom signalet jeg hadde ventet på. Svare & Berg kaster inn håndkleet og Hamars beste lokaler vil bli ledige.....Dette skal jeg få til om det så skal koste meg et hjerteinfarkt og en tidlig død.

Men så var det dette med ide vs realisme da. Ikke ett kvarter med erfaring fra drift av en bar eller kafe. Finansieringsmuligheter og økonomisk soliditet som en softis i Sahara kl. 13.00 en ekstra varm dag. Bruk ikke tid på dette unge Rablings, dette blir som 99% av alle dine idiotiske ideer og innfall. Opp som en fis, og ned som en bæsrj.

Drømmen ville imidlertid ikke slippe, og mange dager ble til natt, og natt ble til morgen, før morgen ble til dag, og dag ble til kveld, og kveld ble til natt igjen uten at øya var lukket ett eneste sekund. Det må da være mulig å kunne finne en "idiot" som vil tenne på drømmen om Heia Hamar?


Jeg kjenner mange med mange penger, og mange med noen penger, og enda flere med litt penger. Men kjenner jeg noen som vil putte penger inn i min drøm, jeg som har ingen penger? I så fall hvor finner jeg han, henne eller dem? Svaret fant jeg i bakgården på Irishman i Hamar en lun lørdag, hvor jeg tilfeldigvis hadde slumpet å ramle innom der :-) Tilfeldigvis var også min nevø, Kenneth der, og han var mot normalt i det lune hjørnet.

Det er ikke mye jeg kan, men prate vil jeg påstå er en av mine sterkeste (svakeste) sider, litt avhengig av tema. Men for å gjøre en ufattelig intens samtale og kveld veldig kort, så var selskapet Heia Hamar as opprettet påfølgende søndag, med aksjekapital innbetalt og papirer fiksa!

Nå må jeg skyte inn her, at min kjære nevø og jeg er personlige antonymer. Rablings er en fyr som stort sett har vært en "kunne ha blitt flink" i alt jeg har foretatt meg i løpet av 47 år. Men som aldri har helt klart å holde fokus helt til mål. Jeg er Solan Gundersen som har levd og lever etter et motto om at - vi sees i mårra hvis Gud vil! Kenneth derimot, er en vaskekte grunder,, med en stålvilje og som har oppnådd alle mål han har satt seg til nå i livet. En Ludvik, med beina på bakken og med skepsis som en refleks og utgangspunkt for alle nye ideer.

Mange vil tenke full kræsj mellom to sånne personer. Derfor har jeg skrevet ut en diplom til meg selv etter denne lørdagen på Irishman, fordi jeg klarte å tenne han på drømmen om Heia Hamar. Ikke bare ble han tent, han ble med!


Selskap opprettet, aksjekapital innbetalt, ideer i bøtter! Men det var noen små såkalte knuter på tråden. Ikke har vi lokale, og ideene våre peker alle mot at vi får en avtale om å starte Heia Hamar i Strandgata 71 (lokalene til Svare & Berg). Vi vet jo på dette tidspunkt ikke om de vil komme til utleie en gang. Så man kan si at dette var et klassisk Rablings-prosjekt :-)

Men vi kunne jo ikke gi opp uten at vi gjorde et ærlig forsøk, så de nye eierne ble kontaktet igjen. Da var beskjeden at vi måtte sende litt info skriftlig om våre tanker rundt et eventuelt leieforhold. Vi var selvfølgelig ikke de eneste som kunne tenke seg å få kloa i byens beste lokaler. Antagelig var vi nok heller ikke øverst på ønskelista  for de nye eierne.

To personer uten erfaring fra Bar og Kafe drift, den ene riktig nok med forretningssans og som kan å drive butikk. Den andre derimot, den første som ble arrestert av den ene halvdelen av duoen som nå eier bygget, den gangen han var politi i Hamar. Jada, den halvdelen er selvfølgelig Rablings. Men håpet var at denne lille glippen på tidlig nittitallet var foreldet, og at vi har hatt en god tone på det private plan siden den gang. Det visste jeg altså, men ville bare krydre historien med denne sanne lille avsporinga.

Kontakten ble intensivert, og til slutt satt Opplandske Eiendom igjen med to til tre interessenter som de ønsket å gå videre med. Magekramper tok meg da vi var en av dem! Dog skjønte vi at de andre som ønsket seg inn i Strandgata 71 garantert hadde både mer penger, erfaring og sikkert en bedre forretnigside enn de to Heia Hamarene.

Masingen tiltar på eposten fra Rablings til Opplandske Eiendom, og vi får beskjed om at det nå er ned på to interessenter i finalen, og at vi er en av dem. Hjertet hamrer, hjernen spinner og fingrene flyr over tastaturet som ei flue over ei ku-ruku. Det er nå eller aldri!

Avgjørelsen er nok så godt som tatt, men vi får en sjanse til å møte Ola og kona, de som er den andre halvdelen av Opplandske Eiendom på Hoels Kafe for å selge inn Heia Hamar. Igjen så går min takk til vår herre som ikke ga meg mye, men i hvert fall en litt over middels ivrig og flittig tunge. Innsalget går bedre enn jeg hadde trodd, og en times møte blir til drøye to timer.

- Dere hører fra oss i løpet av noen dager er avslutningen på møtet. Da gjør Ludvik (Kenneth) noe som er mot normalt for han, men som ville vært helt Rablings. Han sender inn en søknad om skjenkebevilling til Hamar Kommune samme dag, men bare i den hensikt å få vite hva som trengs for å få alt på stell. Her må han sette inn en adresse, og han velger en adresse han kjenner uten å tenke på at postlistene for kommunen leses flittig av journalister i lokalblekka.......

Samme kveld får vi en hyggelig epost, at vi ligger godt an til å få tilslaget på Strandgata 71, men som de proffene de er så ønsker Opplandske Eiendom å opptre ryddig overfor alle.. Det understreker at vi IKKE har fått lokalene, og at avgjørelsen vil bli tatt fredag morgen. Da var det om ikke en litt over middels kjedelig notis som var å finne i Hamar Arbeiderblad samme morgen - Søker om skjenkebevilling i Svare & Berg,,,,,,,,,

fortsettelse følger, men ikke i natt..... 

1 kommentar:

  1. For en herlig lesing, Remo. Du legger ikke skjul på noe. Je digger det. Også så spennende☺ Jeg smiler og ler og koser meg over dette her. Gleder m til fortsettelsen����

    SvarSlett