onsdag 15. februar 2017

Fra håndjern og prat til Heia Hamar del 4


Kenneth var imidlertid urokkelig, og sa at dette skal som du vet ikke være en Bar Remo, så sitt stille i båten til vi får tegninger i 3D. Det er vel ingen overdrivelse å si at dette var noe helt annet enn hva jeg hadde sett for meg i drømmen om Heia Hamar.....
Vi har kommet til det punktet i soga om veien til Heia Hamar hvor vi måtte ta en titt i pengepungen, for å få en oversikt over hvor mange shillinger som var til rådighet. Vi, er vel kanskje en mild overdrivelse og det er nok mer riktig å si Kenneth!

Her slår igjen den gode matchen mellom oss til.  De såkalte komplimentere ferdighetene. Han er god på penger, jeg er god på folk. Det vil si jeg kjenner ufattelig mange, og det er rett ut sagt ingen hemsko når man skal ut å handle tjenester. Jeg skal være så ærlig å si,  at når Kenneth skal betale flere fakturaer i tiden som kommer, så bør han kle seg i Finlandshette :-)  Jeg er svært ydmyk og nesten litt flau over mottakelse og behandlingen vi har fått på henvendelser til bedrifter både i og rundt Hamar.

Ludvik trodde nemlig i et par dager at vi kunne gjøre mye av jobben med å bygge opp igjen sjøl. Det gikk fint en dag eller to, før han måtte bite i den sure delen av bananen. Det var nemlig ikke ei kjellerstue i Dr. Greves gt. som skulle pusses opp, og i tillegg så skjønte han fort at Rablings har to venstrehender og  fingre som egentlig bare passer best i "lompe".


Det første vi måtte gjøre var å få rettet av et gulv som hadde blitt lagt på nytt et utall ganger siden 1957, uten at noen hadde tatt seg bryet med å rette det av. Rablings visste knapt hva avretting var, men tok en telefon til Raymond Berget i Løten Malerverksted. I løpet av fem minutter var både pris og dato satt, og vips så var gulvet rettet av.

Men det holdt jo ikke å sprute inn en haug med støp, vi måtte jo ha et nytt gulv også. Da var tiden kommet for å kontakte en god kompis ved navn Tor Henning Nilsson, som i løpet av et par uker hadde ordnet akkurat det gulvet vi var på jakt etter, og det til en pris som var helt Heia Hamar :-)

I god Rablings stil, så må jeg nå skyte inn at før vi kom så langt som til valg av gulv. Så hadde en annen god venn henvendt seg. Tor Gulbrandsen i Stange Elektriske har faktisk til nå vært den  mest proaktive i forhold til Heia Hamar. Han ringte og sa følgende - Du behøver ikke å innhente anbud på det elektriske arbeidet, det tar vi oss av. Prisen blir vi enige om, og dere skal få det beste av det beste! Som sagt så gjort....  Alt er nytt fra skap til kontakt, og vi har fått et elektrisk anlegg som er helt "Heia Hamar".


Da var det også med i soga, og vi hopper tilbake til dagen da tegningene for hvordan de to fagre fruene fra Niche så for seg at Heia Hamar skulle se ut. Hæ? - det var min første reaksjon. Den neste som slo meg var at dette ser uhorvelig kostbart ut. Ludvik (Kenneth) derimot var fortsatt rolig som skjæra på tunet - og kom med følgende melding - Skulle ikke jeg ta meg av finansiering og økonomi og du tenke på alt det andre? Takk og takk tenkte jeg, mens tegningene ble distribuert både i sosiale medier og speilet mot venner og kjente for å sjekke om vi var på riktig planet!




Tilbakemeldingene var over all forventning, og all den tid det ikke er Bar Remo som skal bygges så fant Rablings plutselig en indre rol Joa, kanskje dette ikke ville bli så gæærnt som jeg først trodde etter å ha sett "moodboardet" til Niche.
Løten Malerverksted tok seg av jobben med å få maling på vegger og tak. Alt ble dekket til og lokalene sprøytemalt.i fargene valgt av Niche Ja, sågar et stillas fikk fargen "Rubin" - fint å se på, men litt ufikst når man skal levere det tilbake til utleier. Enden på visa ble at vi måtte kjøpe stillaset, men kjekt å ha sa Ludvik med et smil :-)

Jeg smiler meg også i søvn - 8 dager før åpning......zzzzz


2 kommentarer:

  1. Kanskje du klarer lokke meg en tur ut på byen......en stund (noen år) siden sist ;)

    SvarSlett
  2. Ser skikkelig kult ut! Jeg elsker det fargevalget også�� Lykke til med finishen! Jeg gleder meg til åpningen������

    SvarSlett